Skador vid bussresor ökar
Cirka 100 resenärer har skadats i länet i samband med bussresor i kollektivtrafiken de senaste åren visar en rapport som Transportstyrelsen presenterat.
Varje år skadas omkring 100 personer när de åker buss inom länet. Hälften av de skadade är över 65 år och en klar majoritet av dessa är kvinnor enligt ett pressmeddelande från Transportstyrelsen. De flesta olyckorna inträffar ombord på bussen eller i samband med av- och påstigning. 7 procent av personerna blir allvarligt skadade och var femte skadad blev inlagd på sjukhus efter olyckan.
– Att åka buss är i många avseenden ett bra sätt för äldre att färdas i trafiken, men det finns även faktorer som gör bussåkandet riskfyllt för denna grupp. Äldre personer har i många fall sämre balans och svårare att ta sig fram än vad många yngre personer har, säger Therese Malmström samordnade på Transportstyrelsens väg- och järnvägsavdelning.
Högt tempo
Det höga tempot anses vara en faktor som ökar olycksrisker, bussföraren kanske då inte uppmärksammar att äldre personer står i mittgången, vid acceleration finns risk för att personer faller. Transportstyrelsen konstaterar i rapporten att det är relativt säkert att färdas med buss och att en liten del av olyckorna inom vägnätet sker i samband med bussresor, men man hoppas att SL som är huvudman ska se över hur säkerheten kan ökas ytterligare.
– Trots att det är svårt att få en heltäckande bild över de olyckor som sker ombord på buss, är det uppenbart att problemet existerar och att det är angeläget att arbeta för en säkrare färd för alla bussresenärer, fortsätter Therese Malmström.
Arriva: De flesta kör lugnt
I ett pressmeddelande bemöter dock Bussbolaget Arriva som kör i Märsta bland annat de uppgifterna som Transportstyrelsen och DN presenterat. Enligt divisionsdirektören på Arriva Buss, Adam Papadopolous, kör de flesta av Arrivas förare lugnt och smidigt. I relation till hur många som varje dag reser med Arriva så är relativt ovanligt att något inträffar enligt Papadopolous. Arrivas bussar är också utrustade med en G-kraftsmätare som gör att man kan följa bussens acceleration, inbromsning och krängningar varje sekund. Arriva poängterar att en del av olyckorna kan ske när resenärer reser sig upp innan bussen stannat för att gå mot utgången samt att en del olyckor kan inträffa när resenärer inte hinner sätta sig innan bussen börjar rulla.