panorama_stationshusen
En A380 landade på Arlanda för ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfallFoto: Insändarbild/Arkiv

Så ska Arlanda hantera världens största plan

Arlanda håller på med förberedelser för att ta emot världens största passagerarplan A380 som kan ta emot uppemot 800 resenärer: - När det handlar om att anpassa oss till större flygplan så handlar det om att bygga om, främst i pir F, där vi kommer att behöva bygga om för att kunna ta emot de här planen, säger Lena Rökaas som är operativ chef på Arlanda, i ett reportage som Sveriges Radio har gjort.

centrum_artikel_host

Att Arlanda ständigt är inne i en ombyggnadsprocess har de flesta som passerar flygplatsen märkt de senaste 20 åren. Utanför byggs det och inne byggs det, nya Pir F ska även anpassas för att hantera A380 som är världens största passagerarplan rapporterar Sveriges Radio. Kastrup blev nyligen första flygplatsen i Norden som tog emot planet i kommersiell trafik.

Bana ett förstärktes
För Arlandas del så har även bana 1 förstärkts eftersom planet är så tungt. Det måste också flyttas skyttar på området för att planen ska kunna köra fritt. När det väl blir dags för att ta emot A380 så blir det troligtvis i en kapacitet för 500 passagerare. Den logistiska hanteringen inne på flygplatsen i form av bagage och incheckning är också något som måste klaffa.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, säger Lena Rökaas, operativ chef, till Sveriges Radio.

Varit här innan
En A380 landade dock på Arlanda för cirka ett år sedan med anledning av ett sjukdomsfall och för några år sedan var Lufthansa på Arlanda med planet för att visa upp det. De bolag som kan bli aktuella med en A380 i trafik via Arlanda är främst Emirates, Qatar och Thai Airways.
– Vi behöver få till ett bra flöde. Till exempel så tittar vi på en lösning med trearmade bryggor, det vill säga att passagerarna kan kliva ombord och av genom tre olika ingångar i stället för att det ska bli en kö till en och samma dörr, fortsätter Lena Rökaas.

Ska vara redo om ett år
Om ungefär ett år ska anpassningarna vara klara på Arlanda. Det behöver nödvändigtvis inte bli dyrare för flygbolagen att sätta in en A380 eftersom man kan behålla sin reguljära rutt men kanske öka antalet passagerare.
– Det blir mer kostnadseffektivt för bolagen, när man ser att man har behov av fler stolar men att det kanske inte är tillräckligt för att sätta in en till avgång, fortsätter Lena Rökaas.

forstamaj_helsida
mp_helsida_eu
pantamera_avc_helsida
eldsjal2024_helsida
connys_helsida

Här renas tusentals liter vatten om dagen

Näringsliv Arlandastad Group engagerar sig i utvecklingsprojekt som syftar till att göra en positiv skillnad för samhället och miljön. I östra Arlandastad har det anlagts dammar som renar tusentals liter vatten om dagen.

centrum_host_helsida

Log Max etablerar hos DSV i Rosersberg

Näringsliv Log Max, en ledande tillverkare av moderna skördaraggregat för skogsmaskiner, har valt att samarbeta med DSV för hanteringen av deras reservdelslager på DSV:s logistikcenter i Rosersberg.

Så dyra är Arlandas räksmörgåsar

Näringsliv En diskussion om de höga priserna på flygplatserna i Sverige fick ny fart när SEB:s seniorekonom Johan Javeus delade med sig av sina erfarenheter på den sociala medieplattformen X i höstas.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening

stationshusen_outsider
mp_eu_outsider
eldsjal2024_out
ridskola_2020_outsider
connys
pantamera_out
nrh_sigtuna
centrum_outsider_host