defacto_skor
Foto: Pressbild

PostNord medverkar till elbana

PostNord som har sin terminal i Rosersberg har har anslutit sig till det konsortium som utvecklar en elvägslösning vid Arlanda och målet är att PostNords lastbilar ska trafikera en framtida elväg mellan Stockholm och Arlanda.

banner_artikel
Bygget av elvägen beräknas starta 2016 av NCC. Nu har en viktig aktör i PostNord anslutit sig i syfte att deras lastbilar ska åka mellan Stockholm-Arlanda på vägen. Den första delen av vägen som ska byggas är mellan Rosersberg och Arlanda. I Rosersberg har PostNord sin miljöcertifierade terminal som bland annat har en av landets största solcellspark på taket.
– Vi tror att elvägar i stor skala kan bidra till att vi når vårt ambitiösa miljömål att minska koldioxidutsläppen med 40 procent under perioden 2009 – 2020, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm i ett pressmeddelande.
2 km lång bana ska byggas
Idag finns en bana på Arlandastad test track men planen är att få statliga medel från Trafikverket och bygga en 2 kilometer lång slinga mellan Arlanda och logistikcentret i Rosersberg. PostNords lastbilar kommer i så fall gå mellan Arlanda och Rosersberg. Tekniken bygger på att en elskena laddar och driver lastbilarna. Bara motorvägsnätet i landet behöver elektrifieras, kortare resor inom vägnätet klarar lastbilarna på batteridriften. 13 aktörer är en del av konsortiet, bland annat Sigtuna kommun och Airport City som Sigtuna kommun är delägare i. Öven KTH och Kilenkrysset medverkar i projektet.
– Elvägar minskar koldioxidutsläppen – 33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige kommer från vägtrafiken och godstrafiken står för en tredjedel. De kan också enkelt integreras i befintligt vägsystem.  Med den teknik vi har utvecklat kan vi lägga 1 km elväg/timme, säger Hans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads och ordförande i konsortiebolaget.

Gillar du den här artikeln?

Lämna en kommentar nedan, följ oss på Facebook eller dela artikeln till vänner och kollegor!

Relaterade artiklar

Läsarnas kommentarer

På märsta.nu vill vi uppmuntra och stimulera till debatt. Vi vill att du ska kunna säga vad du tycker om det mesta. Men samtidigt måste debatten präglas av hänsyn och respekt för alla inblandade. Våra kommentarer modereras aldrig i förväg och därför omfattas de inte av utgivningsbeviset. Det innebär att varje person som skriver en kommentar själv står som ansvarig.

center_banner2

Elbanan invigd vid Arlanda

Näringsliv På onsdagen invigdes elbanan eRoad Arlanda mellan Arlanda-Rosersberg: - Jobb är en förutsättning för den välfärd som vi levererar i kommunen, och just nu skapas många jobb kring Arlanda. Det blir dock en belastning på miljön, och den belastningen måste uppvägas av något. Då är innovationer och teknikutveckling som eRoadArlanda viktiga, säger kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M) i ett pressmeddelande.

varen2018
februari
dackia_2018

Comfort ordnar omfattande energilösning

Näringsliv Comfort Karby VVS har fått ett stort uppdrag om att värmeeffektiviseringar för BRF Dragonen på Sätuna: - Brf Dragonen kommer minska sina utsläpp av CO2 med ca 148 000kg om året. berättar Johan Lundgren, VD.

forskontor

Märsta Förenade gör en insats på Arlanda

Näringsliv Märsta Förenade har under veckan haft fullt upp med att snöröja både i kommunen och på Arlanda flygplats: - Vi har haft tio enheter som rullat i 48 timmar på Arlanda och just nu tre stycken som röjer snö på Bromma. Alla enheter stödjer uppdragsgivarens plogenheter med bortforsling av snön. Slungan kan i optimala fall lasta våra bilar på tre sekunder, berättar Anders Wahlgren, transportledningschef på Märsta Förenade.

veterankraft_standard
objekt3
standard_ridskola
connys
sigtunavatten_standard
nfc_vinter
matcher_skanela
objekt2
val2018
standard_start
Norra Redovisningshuset
outsider_defacto
objekt4
vuxentutbildning