invigning_clasohlsson
Foto: Daniel Asplund/Swedavia

Fjärde bana behövs innan 2040

Regeringens samordnare för flygplatsutredningen, förre näringsminister Anders Sundström, anser att en fjärde bana för Arlanda flygplats behövs innan 2014: - Arlanda behöver en fjärde bana för att säkra Stockholmsregionens framtida tillväxt och konkurrenskraft, skriver Sundström på DN Debatt.

banner_artikel

Under buller och bång ansåg den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm att Bromma borde stängas och ge plats för bostäder. Det fick politiker i hela landet att reagera då man hade behov av Bromma för trafik till och från Stockholm som inte fick plats på Arlanda. Regeringen tillsatte en utredning som samordnas av förre näringsminister Anders Sundström (S). Sundström skriver idag fredag på DN Debatt att det behövs en fjärde bana på Arlanda innan 2040, några investeringspengar för att bygga banan har dock Swedavia inte fram till dess enligt Sundström.
– Arlanda är en nödvändig förutsättning för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta ha en hög tillväxttakt och konkurrera med andra storstadsområden, konstaterar Sundström

Bromma kan stängas vid utbyggnad
Det ena utesluter heller inte det andra menar Sundström, det vill säga Bromma kan stängas för att bli bostadsområde samtidigt som Arlanda byggs ut. Idag används Arlandas två parallella banor i högtrafik med 84 rörelser i timmen, det skulle kunna att gå att skruva upp tempot till 100 rörelser i timmen om det krävs, nåt som dock inte medges i dagens miljötillstånd.
– Samtidigt indikerar prognoserna att antalet resenärer näst intill ska fördubblas fram till 2040. Enligt min mening går inte detta utan att en fjärde bana byggs, även om framtida initiativ inom miljö- och klimatpolitiken kan påverka flygresandet, fortsätter Sundström.

Presenterar tidsplan nästa år
Med en fjärde bana skulle Arlanda kunna klara 120 rörelser i timmen vilket är på nivå med de allra mest trafikerade flygplatserna i Europa. För att gå vidare har Sundström tagit initiativ till en idéstudie tillsammans med Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket som blir klar i början av 2016. Sundström kommer därefter att ta fram tidsplaner för utbyggnad och finansiering. Arlanda har som mål att fördubbla passagerarantalet och antalet jobbtillfällen fram till 2014. Det kräver orks en del investeringar i terminalbyggnader.
– När en fjärde bana tas i drift och alla nödvändiga följdinvesteringar är gjorda, kan all trafik som finns på Bromma rymmas på Arlanda.

forskontor

Elbanan invigd vid Arlanda

Näringsliv På onsdagen invigdes elbanan eRoad Arlanda mellan Arlanda-Rosersberg: - Jobb är en förutsättning för den välfärd som vi levererar i kommunen, och just nu skapas många jobb kring Arlanda. Det blir dock en belastning på miljön, och den belastningen måste uppvägas av något. Då är innovationer och teknikutveckling som eRoadArlanda viktiga, säger kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M) i ett pressmeddelande.

center_banner2
dackia_2018
varen2018

Comfort ordnar omfattande energilösning

Näringsliv Comfort Karby VVS har fått ett stort uppdrag om att värmeeffektiviseringar för BRF Dragonen på Sätuna: - Brf Dragonen kommer minska sina utsläpp av CO2 med ca 148 000kg om året. berättar Johan Lundgren, VD.

februari

Märsta Förenade gör en insats på Arlanda

Näringsliv Märsta Förenade har under veckan haft fullt upp med att snöröja både i kommunen och på Arlanda flygplats: - Vi har haft tio enheter som rullat i 48 timmar på Arlanda och just nu tre stycken som röjer snö på Bromma. Alla enheter stödjer uppdragsgivarens plogenheter med bortforsling av snön. Slungan kan i optimala fall lasta våra bilar på tre sekunder, berättar Anders Wahlgren, transportledningschef på Märsta Förenade.

veterankraft_standard
standard_start
objekt3
sigtunavatten_standard
objekt2
outsider_defacto
standard_ridskola
nfc_vinter
matcher_skanela
vuxentutbildning
Norra Redovisningshuset
connys
val2018
objekt4