eldsjal2024_pan
Foto: Daniel Asplund/Swedavia

Fjärde bana behövs innan 2040

Regeringens samordnare för flygplatsutredningen, förre näringsminister Anders Sundström, anser att en fjärde bana för Arlanda flygplats behövs innan 2014: - Arlanda behöver en fjärde bana för att säkra Stockholmsregionens framtida tillväxt och konkurrenskraft, skriver Sundström på DN Debatt.

centrum_artikel_host

Under buller och bång ansåg den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm att Bromma borde stängas och ge plats för bostäder. Det fick politiker i hela landet att reagera då man hade behov av Bromma för trafik till och från Stockholm som inte fick plats på Arlanda. Regeringen tillsatte en utredning som samordnas av förre näringsminister Anders Sundström (S). Sundström skriver idag fredag på DN Debatt att det behövs en fjärde bana på Arlanda innan 2040, några investeringspengar för att bygga banan har dock Swedavia inte fram till dess enligt Sundström.
– Arlanda är en nödvändig förutsättning för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta ha en hög tillväxttakt och konkurrera med andra storstadsområden, konstaterar Sundström

Bromma kan stängas vid utbyggnad
Det ena utesluter heller inte det andra menar Sundström, det vill säga Bromma kan stängas för att bli bostadsområde samtidigt som Arlanda byggs ut. Idag används Arlandas två parallella banor i högtrafik med 84 rörelser i timmen, det skulle kunna att gå att skruva upp tempot till 100 rörelser i timmen om det krävs, nåt som dock inte medges i dagens miljötillstånd.
– Samtidigt indikerar prognoserna att antalet resenärer näst intill ska fördubblas fram till 2040. Enligt min mening går inte detta utan att en fjärde bana byggs, även om framtida initiativ inom miljö- och klimatpolitiken kan påverka flygresandet, fortsätter Sundström.

Presenterar tidsplan nästa år
Med en fjärde bana skulle Arlanda kunna klara 120 rörelser i timmen vilket är på nivå med de allra mest trafikerade flygplatserna i Europa. För att gå vidare har Sundström tagit initiativ till en idéstudie tillsammans med Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket som blir klar i början av 2016. Sundström kommer därefter att ta fram tidsplaner för utbyggnad och finansiering. Arlanda har som mål att fördubbla passagerarantalet och antalet jobbtillfällen fram till 2014. Det kräver orks en del investeringar i terminalbyggnader.
– När en fjärde bana tas i drift och alla nödvändiga följdinvesteringar är gjorda, kan all trafik som finns på Bromma rymmas på Arlanda.

eldsjal2024_helsida
pantamera_avc_helsida
mp_helsida_eu

Här renas tusentals liter vatten om dagen

Näringsliv Arlandastad Group engagerar sig i utvecklingsprojekt som syftar till att göra en positiv skillnad för samhället och miljön. I östra Arlandastad har det anlagts dammar som renar tusentals liter vatten om dagen.

centrum_host_helsida

Log Max etablerar hos DSV i Rosersberg

Näringsliv Log Max, en ledande tillverkare av moderna skördaraggregat för skogsmaskiner, har valt att samarbeta med DSV för hanteringen av deras reservdelslager på DSV:s logistikcenter i Rosersberg.

storemore_helsida

Så dyra är Arlandas räksmörgåsar

Näringsliv En diskussion om de höga priserna på flygplatserna i Sverige fick ny fart när SEB:s seniorekonom Johan Javeus delade med sig av sina erfarenheter på den sociala medieplattformen X i höstas.

connys_helsida

Politiker presenterar åtgärder för Arlandas konkurrenskraft

Näringsliv En ny rapport från politiker i Mälardalsrådets temagrupp belyser åtgärder för att stärka Arlandas konkurrenskraft, främja tåg- och sjötrafik samt säkerställa internationell tillgänglighet mot kontinenten och Norge. Ledare från olika regioner betonar Arlandas nyckelroll och behovet av statligt stöd för att säkerställa en framgångsrik infrastrukturutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening

connys
ridskola_2020_outsider
mp_eu_outsider
centrum_outsider_host
pantamera_out
storemore_out
eldsjal2024_out
nrh_sigtuna