marsta_centrum_maj
Foto: Daniel Asplund/Swedavia

Fjärde bana behövs innan 2040

Regeringens samordnare för flygplatsutredningen, förre näringsminister Anders Sundström, anser att en fjärde bana för Arlanda flygplats behövs innan 2014: - Arlanda behöver en fjärde bana för att säkra Stockholmsregionens framtida tillväxt och konkurrenskraft, skriver Sundström på DN Debatt.

Under buller och bång ansåg den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm att Bromma borde stängas och ge plats för bostäder. Det fick politiker i hela landet att reagera då man hade behov av Bromma för trafik till och från Stockholm som inte fick plats på Arlanda. Regeringen tillsatte en utredning som samordnas av förre näringsminister Anders Sundström (S). Sundström skriver idag fredag på DN Debatt att det behövs en fjärde bana på Arlanda innan 2040, några investeringspengar för att bygga banan har dock Swedavia inte fram till dess enligt Sundström.
– Arlanda är en nödvändig förutsättning för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta ha en hög tillväxttakt och konkurrera med andra storstadsområden, konstaterar Sundström

Bromma kan stängas vid utbyggnad
Det ena utesluter heller inte det andra menar Sundström, det vill säga Bromma kan stängas för att bli bostadsområde samtidigt som Arlanda byggs ut. Idag används Arlandas två parallella banor i högtrafik med 84 rörelser i timmen, det skulle kunna att gå att skruva upp tempot till 100 rörelser i timmen om det krävs, nåt som dock inte medges i dagens miljötillstånd.
– Samtidigt indikerar prognoserna att antalet resenärer näst intill ska fördubblas fram till 2040. Enligt min mening går inte detta utan att en fjärde bana byggs, även om framtida initiativ inom miljö- och klimatpolitiken kan påverka flygresandet, fortsätter Sundström.

Presenterar tidsplan nästa år
Med en fjärde bana skulle Arlanda kunna klara 120 rörelser i timmen vilket är på nivå med de allra mest trafikerade flygplatserna i Europa. För att gå vidare har Sundström tagit initiativ till en idéstudie tillsammans med Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket som blir klar i början av 2016. Sundström kommer därefter att ta fram tidsplaner för utbyggnad och finansiering. Arlanda har som mål att fördubbla passagerarantalet och antalet jobbtillfällen fram till 2014. Det kräver orks en del investeringar i terminalbyggnader.
– När en fjärde bana tas i drift och alla nödvändiga följdinvesteringar är gjorda, kan all trafik som finns på Bromma rymmas på Arlanda.

Årets Lärling

Lång resa för Hassan – Från flykting till prisad

Näringsliv Hassan Aal Hasoon kom till Sverige för tio år sedan, trots utbildningen som elektriker tog det lång tid innan han kom in på arbetsmarknaden, nu är han dock prisad elektriker hos Sandströms El, rapporterar Svenskt Näringsliv på sin hemsida.

varumarke_defacto_sommar
Årets Företagare

Marianne blev Årets företagare

Näringsliv Marianne Tornvall på Mälarens Smådjursklinik utsågs till Årets företagare i samband med en högtidsmiddag på Hotell Kristina i Sigtuna.

artesian_helsida
gordetbara
sommarannons
magget_v16
extra

Eurostop köps upp av Per Taubes bolag – Blir mässområde

Näringsliv Arlandastad Holding som äger betydande del omkring Eurostop köper själva centrumet av Unibail Rodamco: - Förvärvet av Eurostop Arlanda är den perfekta pusselbiten i vår ambition att skapa en unik mötesplats vid Arlanda. Vår satsning på utbildnings- och utställningslokaler för fordonsindustrin har slagit väl ut och nu kan vi bygga vidare på nya affärssegment som behöver närheten till Arlanda, säger Dieter Sand, VD för Arlandastad Holding AB.

Sol- och geoenergi värmer Sigtuna stadsängar

Näringsliv Sigtuna stadsängar som håller på att uppföras utmed väg 263 vid Pilsborondellen kommer att få en sol- och geoenergipark: - I samarbete med Sigtuna Stadsängar har vi fått en unik möjligheten att utveckla framtidens värmenät där vi integrerar sol, värmepumpar och lågtemperaturnät, säger Teresa Mattisson, försäljningschef energilösningar på E.ON.

extra

IKEA-lager till Arlandastad

Näringsliv IKEA etablerar ett distributionslager i Arlandastad: - Med vår nya, närmare och mer flexibla distribution kommer vi närmare Stockholmskunderna på deras villkor. Vi kommer kunna förkorta leveranstiden, öka flexibiliteten, säkra tillgången och förbättra kvaliteten på kundleveranserna, säger Peter Nilsson, Customer Experience Manager, IKEA Sverige, i ett pressmeddelande.

standard_ridskola
Frisyr – Standard
cricketklubben
connys
blimedlem
jan_nfc
flottvik124
satunavagen22a
Norra Redovisningshuset
odenvagen5
colorama_jan
Festspecialisten – Standard
lions_standard
annons_rore
arkaden_outsider