eurosko2
Foto: Daniel Asplund/Swedavia

Fjärde bana behövs innan 2040

Regeringens samordnare för flygplatsutredningen, förre näringsminister Anders Sundström, anser att en fjärde bana för Arlanda flygplats behövs innan 2014: - Arlanda behöver en fjärde bana för att säkra Stockholmsregionens framtida tillväxt och konkurrenskraft, skriver Sundström på DN Debatt.

marstac_aug

Under buller och bång ansåg den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm att Bromma borde stängas och ge plats för bostäder. Det fick politiker i hela landet att reagera då man hade behov av Bromma för trafik till och från Stockholm som inte fick plats på Arlanda. Regeringen tillsatte en utredning som samordnas av förre näringsminister Anders Sundström (S). Sundström skriver idag fredag på DN Debatt att det behövs en fjärde bana på Arlanda innan 2040, några investeringspengar för att bygga banan har dock Swedavia inte fram till dess enligt Sundström.
– Arlanda är en nödvändig förutsättning för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta ha en hög tillväxttakt och konkurrera med andra storstadsområden, konstaterar Sundström

Bromma kan stängas vid utbyggnad
Det ena utesluter heller inte det andra menar Sundström, det vill säga Bromma kan stängas för att bli bostadsområde samtidigt som Arlanda byggs ut. Idag används Arlandas två parallella banor i högtrafik med 84 rörelser i timmen, det skulle kunna att gå att skruva upp tempot till 100 rörelser i timmen om det krävs, nåt som dock inte medges i dagens miljötillstånd.
– Samtidigt indikerar prognoserna att antalet resenärer näst intill ska fördubblas fram till 2040. Enligt min mening går inte detta utan att en fjärde bana byggs, även om framtida initiativ inom miljö- och klimatpolitiken kan påverka flygresandet, fortsätter Sundström.

Presenterar tidsplan nästa år
Med en fjärde bana skulle Arlanda kunna klara 120 rörelser i timmen vilket är på nivå med de allra mest trafikerade flygplatserna i Europa. För att gå vidare har Sundström tagit initiativ till en idéstudie tillsammans med Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket som blir klar i början av 2016. Sundström kommer därefter att ta fram tidsplaner för utbyggnad och finansiering. Arlanda har som mål att fördubbla passagerarantalet och antalet jobbtillfällen fram till 2014. Det kräver orks en del investeringar i terminalbyggnader.
– När en fjärde bana tas i drift och alla nödvändiga följdinvesteringar är gjorda, kan all trafik som finns på Bromma rymmas på Arlanda.

happy_homes_sommar
vinter_bil

Han blir ny näringslivschef i kommunen

Näringsliv Mathias Forsberg blir ny näringslivschef efter Christer Wikström som tagit över som kommundirektör: - Det finns mycket logistiskt att jobba med i Sigtuna som jag kan ta med mig härifrån. Kommunerna liknar varandra ganska mycket. Sigtuna bygger mycket bostäder och ligger också i utkanten. Sedan är det Arlanda-biten som ska bli väldigt spännande, säger Mathias Forsberg till BålstaBladet.

dackia_vinter2018
defacto_panorama_boka_mote

Premiärturen till Miami invigdes

Näringsliv SAS premiärflög sin nya linje mellan Arlanda-Miami under söndagen: - Vi är mycket glada att SAS fortsätter att öka sitt utbud på Arlanda med ytterligare en interkontinental direktlinje, säger lizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

jul2018

Mäklare ger stöd på 20 olika språk

Näringsliv Jennyfer Namazi på Fastighetsbyrån i Märsta Sigtuna kommer att erbjuda språkstöd för de köpare eller säljare som inte talar svenska eller behöver hjälp att förstå alla lagar och regler kring en fastighetsaffär på sitt egna språk: - Vi vet att det kan vara komplicerat att genomföra en bostadsaffär och i våra samtal med konsumenter märker vi att språkbarriärer förstärker svårigheterna påtagligt, säger Jennyfer i ett pressmeddelande.

SAS satsar ännu mer på Arlanda

Näringsliv SAS lanserar fyra nya direktlinjer via Arlanda i sommar: - Vi välkomnar SAS fortsatta satsning på Arlanda till sommaren, kommenterar Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

Jysk byter lokal i Arlandastad

Näringsliv JYSK kommer att flytta från Söderbyvägen till Bristagatan: -Både vi och våra kunder är jätteglada över att vi kommer vara kvar i Märsta och i samma område där butiken funnits i så många år.

Training Partner flyttar in i Drivelab Big

Näringsliv Tidigare i veckan startade Training Partner sin verksamhet i nya Drivelab Big: - Med våra nya faciliteter i DRIVELAB BIG, tillsammans med den utökning vi gör i DRIVELAB Center, på andra sidan motorvägen, får vi nu hela 15 000 kvadratmeter utbildnings- och eventlokaler optimerade för fordonsbranschen, med Norra Europas bästa läge, säger Peter Olofsson, ägare och styrelseordförande i Training Partner.

blackfriday
steningeliden32
lions_standard
connys
Norra Redovisningshuset
standard
cricketklubben
matcher_skanela
yrkesutbildningen
dogranch
standard_ridskola
nfc_vinter
colorama_jan
frisyr2018
agy2
slutstation
skolgatan6d
borg
Festspecialisten – Standard
dalgatan7b