defacto_pan
Olycka i korsningen väg 263/Märstavägen har blivit en vanlig syn.Foto: MMS-Bild

Riskera inte andras liv för sekunder

Då hände det igen, en olycka i korsningen Märstavägen ut mot 263. Jag är inte förvånad! Jag åker på vägen kanske 5-6 gånger i veckan. Ofta, inte sällan, slänger sig en bil ut från Märstavägen mot Märsta eller en optimist som ska in snabbt söderifrån in mot Sigtuna. Varför denna sekundjakt?

Det ska nämnas att jag är ingen fartdåre i trafiken, mer regel än undantag har jag barn i bilen och åker lagligt, särskilt eftersom det är en kamera i anslutning till den här korsningen och just den kameran är en av de flitigaste på att ”haffa” fortkörare. Så vad är då problemet i korsningen Märstavägen/Väg263? Är det verkligen så bråttom att man riskerar både sin egen och andras liv för att vinna enstaka sekunder? Vad ger dig rätten att åka ut när det komma en bil i 80 km/h. Visst det är tråkigt att vänta, men väjningsplikten är ändå på bilister från Märstavägen.

Korsningen kan kännas riskabel, kanske är risken störst om man står och väntar på att svänga in från Märsta mot Sigtuna. Då är man i en ganska utsatt position med bilar som åker omkring från alla håll. Men om alla respekterar trafikreglerna som gäller kommer få olyckor inträffa i korsningen. Jag är dock väldigt trött på att riskera mitt och mina barns liv för att någon fått för sig att åka ut rätt framför nosen på mig. Jag har heller inte klart för mig hur olyckan gick till så det kan ju trots allt ha varit en olyckshändelse denna gång. Ordspråket en gång är ingen gång men två gånger är en gång för mycket talar för att varje olycka i korsningen inte är en olyckshändelse utan att något varit vållande.

Vägen är inte kommunens ansvar utan Trafikverkets, jag har inte sett att någon säkerhetsanpassning av den är inom sikte. Främst ska 263:an ordnas upp kring Ölsta/Steningehöjden och Arlandastad. Vi är många i kommunen som är beroende av vägen, det underlättar om vi respekterar varandra i trafiken och inte utsätter varandra för onödiga risker.

Den här korsningen är inte det enda problemet i kommunen. Centrumleden, Valstavägen och Bristagatan är tre andra vägar där det sker en del onödiga olyckor. Numera får man en bil rätt i baken i praktiken överallt i kommunen och det ska köras om praktiskt taget på cykelvägar och trottoarer. För att inte tala om en del pizzabilar som tror att det pågår formel 1-race på 50-vägar. Det är så klart svårt att jaga enskilda trafikanter men förare i yrkestrafik bör man utan problem kontakta, ring upp och berätta att deras förare kört hetsigt. Ett annat sätt att markera är att helt enkelt inte använda det företag som använder förare som inte kan bete sig i trafiken.

Oseriöst av Socialdemokraterna

Insändare Landsbygdsrådet har inte haft några möten under 2019. Skälet är att samtliga våra forum för medborgardialog är under översyn i syfte att förändras och förbättras. Att detta arbete har tagit för lång tid kan jag till viss del hålla med om och jag hade förstått om oppositionens kritik riktat in sig på just detta. Nu väljer man dock en annan vinkling.

ica_oktober

Bemöter kritik om Landsbygdsrådet

Insändare Det är mycket märklig kritik som framförs av oppositionsrådet Marie Axelsson. Hon sluggar vilt och kommer med påståenden och insinuationer som antingen vittnar om en djup okunskap eller enbart en vilja att försöka plocka billiga politiska poänger. Båda är lika illa och oseriösa.

sigtunavatten_standard

Vi ska öka kvaliteten i välfärdstjänsterna

Insändare Den styrande Alliansmajoriteten genomför en rad reformer som i grunden handlar om tre saker. Att öka kvaliteten i välfärdstjänsterna, att öka valfriheten för invånarna och att förvalta skattebetalarnas pengar på ett ansvarsfullt sätt genom att sänka våra idag mycket höga kostnader.

Många SD-väljare torde känna sig svikna

Insändare Vid kommunvalet 2014 fick Sverigedemokraterna 2194 röster (8,67 procent) och blev tredje största parti i kommunfullmäktige med 5 mandat. Från att dittills ha framstått som marginella figurer vid fullmäktigemötena började SD nu uppträda som en traditionell partigrupp, om än en amatörmässig sådan. Till exempel röstade SD-gruppen alltid på den borgerliga budgeten, fast man kunde ha lagt ner sina röster.

defacto_helsida

Skolan måste tala klarspråk om porr och heder

Insändare Skolstart och dags för ett nytt läsår, men den utökade sex- och samlevnadsundervisning som Centerkvinnorna under lång tid har arbetat för dröjer. I det förslag som Skolverket nyligen presenterade göms ord som pornografi och hedersproblematik bakom diffusa formuleringar. Det är hög tid att skolan talar klarspråk om sex och relationer.

fme_oktober

Alla behövs!

Insändare Vi ska vara stolta över att vi lever i ett samhälle med ambitionen att vara öppet och accepterande gentemot den mångfald som finns ibland oss. Gemensamt för merparten av de svenska politiska partierna, är att vi trots alla oenigheter är överens om att alla har rätt till att älska den man vill. Detta utgör en gemensam grund för de flesta av oss.

”Hållbart flygande”? – en naiv teknikoptimism!

Insändare I en debattartikel i SvD om Arlandas utbyggnad och flygandets ökning (sammanfattad i en nyhetsartikel i Märsta.nu) visar ledande M-politiker i länet att de saknar insikt om det krisartade, akuta läget i klimatutvecklingen, om svenskarnas och Sveriges klimatpåverkan och om flygets betydande del av denna.

happyhomes_2019

Vad innehöll kommunens resultat 2018 – egentligen?

Insändare ”I Mål och Budget 2020-2022 fortsätter det helt nödvändiga reformarbete som påbörjades 2018 och 2019. Det systematiska arbetet för att få en svag ekonomi i balans...börjar nu visa resultat.”... ”På bara några år har ett underskott på 30 miljoner kronor* vänts till ett överskott på 50 miljoner.”

Miljardsatsning på landsbygden

Insändare Vi i Sigtuna kommun drabbades hårt av fjolårets extrema torka, och allt går inte att räkna hem i pengar. För de företagare som har blivit av med sin skog eller tvingats göra sig av med boskap är det fortfarande en lång resa tillbaka. Centerpartiet ser nu till så att hela landet prioriteras och att vi får möjlighet att stötta upp och avhjälpa de mest akuta behoven efter extremsommaren 2018.

Nöjesflyg mindre – för klimatets skull

Insändare I februari i år kom en uppdaterad version av Chalmers-rapporten ”Kimatpåverkan från svenska befolkningens flygresor”. Forskarna hade gått igenom 2017 års siffror och nu inkluderat resornas utsläpp hela vägen till slutdestinationen, dvs även efter mellanlandning, liksom den så kallade höghöjdseffekten.

Mer pengar till tjej- och kvinnojourer

Insändare Vi måste ta kvinnors utsatthet och otrygghet på allvar. Allt för många kvinnor utsätts för hat, hot och våld. Den ofrihet som drabbar många kvinnor kräver därför krafttag och politisk handling. Hedersförtryck och psykisk och misshandel ska inte få förekomma.

defacto_outsider
nrh
connys
colorama_april2