Foto: Swedavia/Daniel Asplund

Nyårslöfte vi bör avge: ”Jag ska nöjesflyga mindre 2018!”

Att den fortgående uppvärmningen av atmosfären behöver stoppas är alla vettiga stater och människor överens om. Vi sänder genom vår jättehöga energianvändning ett övermått av koldioxid upp i lufthavet där den bildar ett allt tjockare, alltmer värmande och därmed allt farligare växthustak över oss.

Detta växthustak är en del – eller egentligen en följd – av grundproblemet, nämligen att livsmiljöns resursförnyande och livsuppehållande förmåga har blivit allvarligt skadad.
Vi måste därför radikalt minska den totala, växthusdrivande energianvändningen. Ett enkelt sätt att snabbt komma till skott med detta, är att dra ner på vår fossila energianvändning.
Vi bör alla bidra till detta.

Jordens stater måste börja nu! Alla länder måste ta Parisavtalet på allvar och omsätta det i handling för egen del.

Men också alla vi enskilda människor bör ta detta på allvar. Vi måste koldioxidbanta radikalt. Det finns gott om råd om hur vi ska göra detta. Och många av oss har läst dem.

Ett av de mest verksamma råden är att minska flygandet. Varje flygresa vi gör förtjockar växthustaket!

I Sverige har ett par kända personer tagit drastiska beslut för egen del. Operasångerskan Malena Ernman har slutat resa med flyg, och tackar nej till erbjudanden, som innebär att hon skulle behöva använda detta transportsätt. Paret Björn Ferry och Heidi Andersson har också bestämt sig för att sluta resa med flyg. Det har för Björn Ferrys del resulterat i att han tackat nej till erbjudandet att flyga till Sydkorea för att vara expertkommentator i OS 2018.

De här personerna är klimathjältar. Deras exempel manar verkligen till efterföljd.

Förmodligen klarar de flesta av oss inte av att säga totalt nej till att resa med flyg. Men alla kan vi utan vidare minska vårt flygande. Alldeles särskilt gäller detta nöjesflygresor. Här har vi förmodligen nästan alla en överkomlig möjlighet att göra en insats.

Snart är det nyår. Då brukar vi avge nyårslöften.

Varför inte denna gång – inför årsskiftet – lova oss själva att vi 2018 ska nöjesflyga mindre än vi gjorde 2017? Eller mindre än vi genomsnittligt per år gjort de senaste fem åren, dvs 2013-2017?

Det är väl ett bra nyårslöfte? Det är bra för oss själva. Framför allt är det bra för kommande generationer och på sikt vår gemensamma, hotade planet.

Vi undertecknare är medlemmar i nätverket Sigtuna Exergiakademi.

– Björn Lindbergson
– David Lundqvist
– Gustaf Delin
– Gunnar Weman

Sigtuna kommun får toppbetyg av de äldre!

Insändare Kommunen ska leverera välfärd av högsta kvalitet och bemöta invånarna på allra bästa sätt. Det är vår ambition, det har kommunfullmäktige beslutat och det gäller i allra högsta grad i förhållande till kommunens äldre.

Dags att stoppa den moderata misskötseln av våra skattepengar

Insändare Åtta år med moderatstyre har gjort Sigtuna kommun till länets mest skuldsatta kommun, ungdomsarbetslösheten stiger och företagsklimatet är det sämsta på tjugofyra år. Men istället för att investera sig ur krisen väljer Moderaterna att krympa kommunkassan och kasta pengar i sjön.

Äntligen kollektivtrafik i egen regi – ett viktigt första steg

Insändare Tisdagen den 23 september klubbade trafiknämnden beslutet att Sigtuna- och Upplands-Väsbys bussavtal skulle övertas i egen regi. Det är ett historiskt beslut som vi i Vänsterpartiet i Sigtuna kommun varmt välkomnar. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en kollektivtrafik i egen regi där vi har kontroll och rådighet över alla dess led och nu är vi äntligen på väg!

Stå upp för äldre kvinnors trygghet

Insändare När en kvinna i 90-årsåldern i Skåne nyligen utsattes för grovt våld blev det ännu en påminnelse om att även äldre kvinnor drabbas av dödligt våld i nära relationer. Samtidigt vet vi att våld och kränkningar också kan förekomma i äldreomsorgen.

Sigtunas kommuninvånare är inga labbråttor

Insändare Styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet, har kommit överens om att SL ska köra bussar i Sigtuna kommun i egen regi. Detta riskerar att göra vår busstrafik sämre och dyrare, med färre avgångar.

kyrkovalet

På söndag kan du och fem miljoner andra gå och rösta i kyrkovalet

Insändare Det spelar roll för hela samhället vad kyrkan säger och gör. Svenska kyrkan har över 20 000 anställda – det spelar roll vem som ansvarar för arbetsgivarfrågorna.Svenska kyrkan förvaltar stora mängder fastigheter och skog – det spelar roll vilken syn på miljön som beslutsfattarna har.

Glöm inte bort tillväxten i valprogrammet

Insändare Med ett år kvar till valet arbetar Sigtunas lokala partiavdelningar intensivt med sina valprogram. Fokus ligger ofta på väljarnära frågor som skola, vård, omsorg, badhus eller cykelvägar. Ambitionen är att erbjuda ett smörgåsbord av löften som väljarna tycker verkar tilltalande. Men utan en förståelse för tillväxt riskerar dessa löften att bli tomma ord.

Ditt engagemang behövs i lokalpolitiken

Insändare Avfallsdumpning i naturen, höga hyror, kriminalitet, brister i skolan… Vad upprör och engagerar just dig? Att lyfta sina åsikter vid fikabordet eller på sociala medier ligger nära till hands, men ditt engagemang behövs också i vår lokala demokrati!

Dålig politik ger för få sommarjobb

Insändare I sommar har endast 121 ungdomar i gymnasieåldern fått sommarjobb via kommunen. Totalt finns det ca 2700 ungdomar i åldern 16-19 år och en stor andel av dem har gått arbetslösa hela sommaren. Det är sorgligt.

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.

Sverigekortet gör resande tillgängligt för fler

Insändare Sommarsverige bjuder på något för alla. Från Ystad till Haparanda, från Stockholm till Göteborg kryllar det av smultronställen med natur, kultur och allt däremellan. Många svenskar vill se sig om i vårt vackra land - men höga priser på bussar och tåg gör möjligheterna begränsade för många.